Daphne-en-Nienke-Down-Under.reismee.nl

Sa wat dee ka! (Hallo!)

Daar gingen we dan! We lieten de herfst bij jullie achter, en hesen onze backpacks op onze schouders voor onze eerste bestemming: Thailand! Even tussen haakjes, daar ben je niet zomaar: daarvoor moet je wel een 11uur en 40min durende vlucht voor overleven. Dat laatste is dus gelukt, na toch een paar traantjes gelaten te hebben op Schiphol... Het leek zo makkelijk: 12 uur zitten en niks doen! Maar helaas, na 6 uur was de lol er toch een beetje af. Gelukkig; we kwamen om 7 uur 's ochtends (2.00h NL tijd) aan en werden begroet door al een vochtige 27 graden! Na 2 uur immigratie, koffers zoeken (we waren zo langzaam dat ze al van de band gehaald waren) en het onderbrengen van de koffers voor Australie bij een kluis, zaten we dan eindelijk in een taxi richting ons hostel in Bangkok centrum: New Road Guest House. Even vergeten dat ze links rijden en een nogal 'assertieve' manier van rijden hebben: het was dus het een onvergetelijke rit. Op de harde bedden na bleek het hostel prima en hebben we gelijk wat uurtjes slaap ingehaald (ondanks de flinke onweersbui die voorbij denderde).

Nog geen uur na wakker worden hadden we al onze eerste tour gepland voor de volgende dag, samen met een Nederlandse jongen die we hadden ontmoet in het hostel en ons vroeg of we mee wilden. Omdat we zondag met de nachttrein naar Chang Mai (noorden van Thailand) willen, zijn we 's middags op zoek gegaan naar het treinstation om kaartjes te kopen. De smog, chaos van het verkeer en de vele eet en souvenir standjes kwamen ons direct buiten het hostel tegemoet. Ook kwamen er uit onverklaarbare plekken overal straaltjes water naar beneden, die ons af en toe een koude douche bezorgden en moesten we zowat bukken om de vele kluwen elektriciteits kabels die net boven de straten hangen te ontwijken. Natuurlijk zijn we al bij het eerste kruispunt verdwaald, en dus moesten we even op de kaart kijken. Helaas is 'kaartkijken' in Bangkok synoniem aan 'Tuktuk' of ongevraagde (en wellicht goedbedoelde?) adviezen van de lokale bevolking. Net aangekomen waren we nog niet op de hoogte van de tweede agenda (lees: oplichterij) van sommige Thailanders, en werden per direct aangesproken en in een TukTuk gezet om naar een ‘handig’ touristen informatie kantoor te gaan voor onze treinkaartjes. Dit bleek een verlaten, met TL-licht verlicht kantoortje, waar de deuren al open werden gehouden voordat we uberhaupt aankwamen. Bovendien had een van de werknemers het werk er even bij neegelegd en haar hoofd ten ruste gelegd op haar bureau. Al met al, niet een helemaal betrouwbare plek, waar we al snel achterkwamen toen een onsympatieke vrouw ons allemaal tours en overnachtigen begon op te dringen. Kortom, we zijn snel gevlucht en na nog even door Bangkok gedwaald te hebben, moesten we weer terug (toch maar weer met een TukTuk) naar ons hostel voor een informatie meeting over Bangkok en Thailand (waar ons overigens werd verteld dat er in Thailand helemaal geen touristen kantoors bestaan!

Foot in Mouth
oeps...)

De volgende dag was het al vroeg op voor onze eerste tour: om 6 uur stonden we al naast ons bed! Met zn vieren (er kwam nog een Nederlands meisje mee uit ons hostel) zijn we richting het tourbureau gelopen. Dit was de start van een 5-uur durende fiets- en boottour door Bangkok. Het was ontzettend gaaf om door alle kleine smalle straatjes van bangkok te fietsen: hier stonden talloze mensen te koken, verkopen, spelen, praten en zelfs TV te kijken maar wonderbaarlijk genoeg ging iedereen opzij en konden overal goed door manouvreren. Iedereen zei zeer vriendelijk gedag en vooral geuren geproduceerd door allerlei borrelende pannen (waarvan de inhoud er niet altijd even appetijtelijk uitzag), kruiden en vis- en vleesmarkten maakten de belevenis zeer bijzonder. De weggetjes liepen direct langs huizen, waardoor we vluchtige blikken konden werpen in de donkere en kleine kamertjes en goed konden zien hoe de Thaise bevolking leeft (lekker touristisch

Tongue Out
) . De fietstocht ging kriskras door de stad en Chinatown, waarna we de fietsen in de gondel zetten en via de rivier weer werden afgezet in de (arme en rijke) buitenwijken van Bangkok, waar we ook door de jungle over hoge en smalle (echt heel smal: niet iedereen lukte het om op het pad te blijven...) stukken beton over het water fietsten. Deze weggetjes zijn vaak de enige manier om bij de (meestal enigzins vervallen) huizen op palen te komen. Na een heerlijke Thaise lunch gingen we met de boot (die blijkbaar ernstige haast had
Tongue Out
)weer terug. De tour was een geweldige ervaring en een goede manier om de vele aspecten van Bangkok in een korte tijd te zien!

Hoewel we het gevoel hadden dat de dag er zo ongeveer al opzat, was het pas het begin van de middag! Na een even opfrissen zijn we met zn vijven (nog iemand ontmoet

Wink
) met de skytrain naar een van de grootste markten ter wereld (Chatuchak) gegaan. En het was groot!!!
Surprised
Sommige mensen hun dwangmatige shopdrang werd ernstig gestimuleerd door leuke shirtjes, broekjes, tassen, eten, schoenen, puppies, jurkjes en andere onnodige accessoires (Nienke...), en er zijn dus ook wel wat leuke dingetjes gekocht... Na vreemd, en niet bepaald lekker, Thais ijs gegeten te hebben was het genoeg geweest en hebben we ons weer terug naar het hostel gesleept.

's Avonds zijn we met zn vieren naar een sjiek hotel gegaan om op 64-hoog het uitzicht op Bangkok te zien. We vielen enigzins uit de toon door onze simpele jurkjes en slippers en aangezien we geen 10 euro voor een drankje wilden betalen zijn we maar snel weer (door een onweersstorm) terug gelopen naar het hostel.

Morgenavond verlaten we Bangkok en vertrekken we richting het noorden. Willen jullie weten waar we precies heengaan? Wij ook!! Onze planning is nog niet helemaal rond, dus wordt vervolgd

Wink

Chon gaeo, (doei,)

Nienke en Daphne

Jorn

Leuk verhaal! Ben erg jaloers! :P

Rob

Leuk verhaal, geeft goede indruk van Bangkok. Ik begrijp dat een van jullie van de betonnen paadjes het water in is gereden? Om in de sfeer van jullie verhaal te komen hebben we vanavond Oosters gegeten en daarbij heerlijke achtergebleven rijstmelk (van Job) gedronken. Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.

Maarten

Leuk leuk! Vergeet niet de pandas te gaan bekijken in Chiang Mai!

Laur

Hey dames,
Klinkt allemaal erg goed! Wel heel Nederlands zo op de fiets door Bangkok, super! ????
Veel plezier verder????????????????????

Laura

hmmm smileys van m'n telefoon doen t niet op de site....

Tanja

leuk en ook leuk om te lezen!

Jolien

Leuk! Wat een andere wereld!