Daphne-en-Nienke-Down-Under.reismee.nl

Ayatthaya en bikkelen door de jungle

Lieve allemaal,

Hiereen tweedeblog! Ga er maar even goed voor zitten want deze is weliets langer dan de vorige... ;)

Bangkok & Ayutthaya
Na onze laatste blog brak de laatste dag in Bangkok aan. Met de boot en tuktuk hebben we nog even The Grand Palace ende tempel van deGouden Buddhabezocht, om vervolgens de trein naar Ayutthaya (deze stad was zo'n 400 jaar lang de hoofdstad van Thailand) te pakken. Erg leuk dat de Nederlanders die we de eerste dag al hadden ontmoet (Jasper en Carlijn) ook die kant opgingen! In de trein hebben we nog wat overgebleven dropjes en kruidnoten (lekker hollands) gegeten en ook wat kruidnoten aan de thaise passagiers uitgedeeld; niet helemaal duidelijk wat ze er nou van vonden... Wij hadden al een hostel geboekt en Jasper en Carlijn konden daar ook twee nachtjes terecht.'s Avonds hebben we lekker gegeten in een modern restaurant waar de thaise 'Nick en Simon' live speelden en voor een gezellige sfeer zorgden. De volgende dag gingen we Ayutthaya bekijken. Omdat rijst met kip ons op de vroege ochtend niet zo aanstond moesten rare, chemische en zoete broodjes van de 7/11 (thaise supermarkt) maar even volstaan, wat niet zo'n succes was... Daarna hebben we weer een fiets gehuurd om alle tempels ('wats' in het thais) te bezoeken: er zijn heel veel gave ruines vantempels te zien, het is zowat een openlucht theather! Halvewege kregen we een typisch Hollands probleem: een lekke band! Na wat leek uren door de zinderende hitte te hebben gelopen vonden we eindelijk de plaatstelijke 'fietsenmaker' waar een vriendelijk oud gerimpeld mannetje ons meteen kon helpen. Een hele nieuwe band was in 10 minuten klaar en kostte zowaar €1,20! Eindelijk weer fietsend naar de volgende tempel: daarvoor moesten we over een grote brug. De brug was al gewaagd op ons fietsje, maar het feit dat de andere kant van de brug opeens overging in een snelweg was enigzins angstaanjagend! Maar het was het waard, we hebben het overleefd enkonden bij de tempelhet omslagplaatje vanonze blog dan eindelijk in het echt aanschouwen: erg indrukwekkend! Rijen met buddha's, gekleed in goud-gele gewaden.

Op de terugweg ging het zoals elke dag hier weer regenen en onweren, maar deze keer was het meer alsof de hemel naar beneden kwam, binnen 5meter waren wehelemaal doorweekt!
De volgende dag hebben we nogeen floating market (soort markt op het water) bezocht en een traditionele lekkernij uitgeprobeerd: roti sai mai. Het is een soort gekleurd haar wat je in pannenkoekjes rolt, het smelt op je tong en heeft allerlei smaken. Erg zoet! Als laatste nog een gigagrote buddha bezocht: zo'n 15 meter hoog! :o Daarna vissen gevoerd: meervallen zijn heilig en dus in grote aantallen aanwezig en erg dik omdat thaise mensen deze vissen voeren zoals wij de eendjes voeren. Het voeren deden we staand in de rivier tussen de honderden hongerige happende en kietelende vissen.

Helaas kwam 's avonds aan Aytthaya toch ook een einde en moesten we afscheid nemen van onze gezellige reisgenoten, die verder naar het Noorden gingen, terwijl wij weer terug moesten naar Bangkok voor een geboekte 6 daagse jungle tour!

Jungle trekking
Dag 1 en 2
Om 8 uur 's avonds vetrokken we vanuit Bangkok met 5 deense meisjes meteen zogenaamde 'super VIP' nachtbus naar Mae Sot (klein plaatsje in het westen). Toen beseften we nog niet dat dit de laatste luxe was voor 6 dagen lang... Niet geheel uitgerust kwamen we om 5 uur 's ochtends aan en werden we half slapend in een bouwvallige guesthouse gedropt, maar wel warm begroet door een lief oud mannetje. Hier mochten we nog een paar uurtjes slapen voordat we onze backpack moesten achterlaten en op de een of andere manier voor 3 dagen jungle onze rugzak moesten pakken. Na een kort bezoekje aan een lokale markt (aan de grens met Burma) werden we in een tuktuk-truck (zijwaarts zitten en zonder riem...) gepropt met bevroren etenswaren zoals kip, mais en tomaten,en pikten we onderweg nog wat bloederige vis en onwaarschijnlijk veel lokale thailanders op.

Als die niet meer naast ons pasten, dan maar op het dak! Hoewel ons was verteld dat het 3 uur zou duren, kwamen we 6 uur later, na 1200 uiterst oncomfortabele bochten, aan in Umphang. Daar legde onze grappige ( en zoals later bleek wellicht ook enigzins stoned) gids Maions het programma uit.

Dag 3
We stonden lekker vroeg op om al raftend over een rivier door de jungle te gaan. Het was niet al te wild maar wel heel mooi om alle natuur en dieren te zien! Kleurrijke vogels (o.a. kingfishers), gigantische bijenkorfen in de bomen, en zelfs wat apen die snel van ons wegvluchtten. De lunch was ergens midden in de jungle: kip met rijst,en wat verderop zijn we ook nog even 'afgekoeld' in een hotspring.
Na een paar uur meerden we aan midden in de jungle om vanaf daar door de dichte, onbewandelde jungle 12 km te trekken. Deze tocht was vrij heftig omdat we best veel omhoog en omlaag moesten (in de verstikkende vochtige hitte). Er waren veel hindernissen zoals rotsen, modder (de simpele sportschoentjes van onze medereizigsters waren niet erg handig bleek al snel...) en bamboe, maar ook gigantische zwart met gele spinnen die lekker op ooghoogte in hun web naar ons loerden. Ook schrikte een harde knal ons op en werden we aangespoord wat harder te lopen; een wilde olifant bleek in de buurt te zijn! De vele kleurige vlinders die voortdurend om ons heen zwermden waren gelukkig wat vredelievener. De tocht eindigde op een camp site middenin Umphang Wildlife Sanctuary, waar we in de primitieve toiletgebouwtjes al het zweet van ons konden afpoelen in een (ijskoude) douche. De muggen waren echt overal; tijdens het diner bij kaarslicht (rijst...), toen het licht stipt om 21u uitging en enorme springende insecten overal tevoorschijn kwamen, en toen we onze tenten op de tast betraden.

Dag 4
Deze dag begon zeer goed! We liepen 30 minuutjes door een mooi natuurpark (over iets meer gaanbare paadjes, ook wel eens fijn) naar de grootste waterval in Zuid-Oost Azie. Wauw! Het was net zo'n plaatje op de voorkant van een reisboekje! Een beetje ploeterend door een riviertje kwamen we aan de voet van een van de watervallen, waar we konden zwemmen.

Er stond wel een flinke onderstroom, maar we konden heerlijk op een rots van het gewekdige uitzicht genieten. Na deze verfrissende duik en de lunch (deze keer macaroni voor de verandering),gingen we weer de jungle in; deze keer was het een tocht van 8 km. Na weer een hele reeks spinnen (onze gidsen groeven onderweg zelfs een levensgrote vogelspin uit zijn hol!), muggenbeten en door de modder glibberen kwamen we aan in een klein Thais dorpje waar we in een traditioneel huisje zouden verblijven, en waar onze douche de rivier was. De mensen daar leven nog redelijk primitief en allemaal van hun eigen oogst en landbouw, maar wel grappig is dat ze zelfs in zo'n afgelegen gebiedeen tv hebben, met behulp van zonnecellen! Voor het eten (rijst...) leidde onze gids ons door het dorpje en zagen we opeens kinderen volleyballen! Dushebben even kort potje meegespeeld! We sliepen onder een klamboe maar omdat de huizen op palen staan, lopen de kippen, varkens en honden gewoon onder ons door! Dus nogal onrustig nachtje!

Dag 5 en 6
Deze dag gingen we met een bijzonder vervoersmiddel terug naar Umphang; de olifant! We konden direct na ons ontbijt vanaf een veranda opstappen en bovenop onze tassen zitten, alleen was dit nog wel ff slikken... naast het feit dat we enorm heen en weer geslingerd werden en de paden af en toe zo'n 40-50% stegen en daalden en de olifant zich moest weren tegen een enorme glibberinge moddermassa of snelstromende rivier, waren de houten zitjes na 3 uur ook niet meer zo comfortabel... Het was wel heel bijzonder om op deze manier dwars door de jungle te trekken! Kortom; een onvergetelijke rit! De olifanten werden geleid door jongens of mannen (mahoets) dievaakhun hele leven aan 1 olifant verbonden blijven en zij zijn ook de enige die hen door middel van bepaalde klemtonen of signalen (geen zweep o.d.) kunnen leiden.

Hierna werden we teruggetransporteerd naar Umphang, vanwaar we de gevreesde lange terugtocht naar Mae Sot maakten, in dezelfde plezierige tuktuk-truck en u-bochten. Gelukkig duurde hij iets minder lang dan op de heenweg (misschien omdat we soms zo'n 110 km per uur gingen...).
Daarna zijn we na een korte nacht met een nachtbus vertrokken richting Chiang Mai, waar we 2 nachten en3 dagen verblijven.

Al met al wasde 6-daagse trekkingeen zeer bijzondere en leuke ervaring, zeker als we er later zo op terugkijken! Heel veel mensen reizen zo snel mogelijk door naar Chiang Mai in het noorden om daar allerlei tours te doen, maar omdat wij in zo'n afgelegen gebied zaten was er letterlijk nog onbederfdenatuur en waren er maar weinig toeristen.

Liefs Nienke en Daphne

ps. We vinden jullie berichtjes erg leuk en lief, maar graag ook achternaam invullen, dan weten we zeker wie je bent! ;)

Rob L. van der Bend

Prachtig verhaal, zie uit naar meer!

patricia van der vlugt

Leuk om weer iets van jullie avonturen te lezen. Saai is het zeker niet;-)

marlies hubers

Wat een prachtig avontuur hebben jullie weer beleefd!

Tantutje Annemarie

Wat een prachtige ervaring en het verhaal is heel leuk om te lezen, dus ik kijk ook uit naar vervolg! Nog veel plezier gewenst!

Richard Kemp

Wat leuk om al die avonturen die jullie daar beleven te lezen!
Hele mooie en prachtige foto's trouwens!

oma Gré

Wat genieten jullie van dat land daar(loop nu met 2 krukken,
groetjes van om Gre

mama José

Wat een leuke, maar spannende avonturen! Gelukkig kunnen jullie nu lekker bijkomen op je privé strandje :)!!

Floor

Whow op die olifanten ziet er echt geweldig uit....! hoe kwamen jullie aan deze originele ontoeristische tocht? Ik verheug me alweer op verslag van wat jullie nu beleven!

Jolien Ridder

Gaaf zeg die jungle, ik zou daar ook nog wel eens heen willen, helemaal op een olifant vervoerd worden lijkt me bijzonder! maar ook een beetje afzien zo te zien.. Grappig dat jullie konden volleyballen in de jungle!

Daphne pasman

wauw meiden wat klinkt dat goed allemaal! zal een hele ervaring voor jullie zijn! geniet er lekker van en ben benieuwd naar jullie volgende bloq!! liefs

Carla van der Poel

Wat leuk om jullie verhalen te lezen!

Sophietje VAN DONGEN

Lieve Daphne en Nienke,

Ik heb gesmuld van dit avonturenverhaal! Wat geweldig dat jullie de lokale tradities en ongerepte natuur nog zo hebben kunnen aanschouwen. En wat leuk dat wij daarvan nu ook al kunnen meegenieten, doordat jullie alle belevenissen zo snel digitaal hebben weten te vereeuwigen (in Zuid-Amerika ging dat natuurlijk wel eens anders...). Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Liefs

Riekie de Vet

Wat een avontuurlijke trekking was dat. En zo levendig beschreven. Ben zeer benieuwd naar jullie verdere belevenissen.

Tanja Klac (Dries)

Wauw, echt leuk om dat allemaal te mogen ervaren! Alleen die spinnen... :P

Francien Salemink

Heel leuk om zo jullie avonturen te lezen . Erg stoer van jullie om de jungle in te gaan en dat met al die spinnen brrrrr.